Onze opleiding is goedgekeurd voor de wet IKK!
Wil je eerst meer informatie of heb je vragen? Stuur ons dan een mail
Training voor de Pedagogisch coach (open inschrijving)
Ben jij pedagogisch coach of wil je dat worden? Heb je de wens jezelf op professionele wijze te ontwikkelen? Wil je weten hoe je met succes de effectiviteit van anderen kunt vergroten? Wil je de verschillende coachingstechnieken en -instrumenten effectief kunnen hanteren en weten hoe je anderen echt in beweging kunt brengen?
Dan is de pedagogisch coach training zeker iets voor jou!
Doel van het coachingstraject
- De deelnemer is in staat om als professioneel coach anderen te begeleiden
- De Pedagogisch coach leert de werking van de verschillende coachingstechnieken en -instrumenten en kunt deze effectief toepassen
- De Pedagogisch coach leert anderen te stimuleren, uit te dagen en te inspireren
- De Pedagogisch coach leert een professionele coachingsrelatie opbouwen tussen zichzelf en de ander
- De Pedagogisch coach leert concreet hoe zij om kan gaan met weerstand en onverwachte situaties
- De Pedagogisch coach is zich bewust van haar persoonlijke kracht en weet deze op effectieve wijze in te zetten
- De Pedagogisch coach is in staat op een natuurlijke en authentieke manier te coachen
Programma
Dag 1 Leerdoelen en leerstijlen
- Eigen leerdoelen
- Persoonlijke ontwikkeling (POP)
- Verschillende leerstijlen (KOLB)
- Wat is coachen?
- Vergroten van gewaar zijn in het hier en nu – mindfulness
- Coach als instrument: inzetten van eigen waarnemingsvermogen
Doel
- Je verkent jouw waarden, normen en grenzen en word je bewust van je defensiemechanismen, onbewuste strategieën, projecties en gewoontes. Je herkent tijdens coaching het effect daarvan op anderen.
- Maak je persoonlijk ontwikkelplan en maak je leerdoelen concreet.
- Je wordt je bewust van achtergronden en mechanismen die de ontwikkeling van pedagogisch medewerkers bevorderen of belemmeren, en kunt daardoor onderscheid maken tussen coachen, adviseren en hulpverlenen.
- Je maakt een start met coaching en leert de vier succesfactoren van coaching toepassen.
Inhoud
Het zoekproces in je persoonlijke ontwikkeling betekent stilstaan bij je waarden, normen en motivatie, en die van de andere deelnemers. Je onderzoekt je ‘ijsberg’ en de effecten daarvan op anderen. We behandelen in dit blok onder meer:
- De definitie van coaching.
- Mechanismen als overdracht, tegenoverdracht en projecties.
- Het herkennen van en omgaan met weerstanden, motivatie en drijfveren, zowel bij jezelf als bij anderen.
- Waarden, normen en gewoontes (automatismen).
- Het ontdekken en inzetten van je schaduwkanten.
- Interveniëren vanuit drie posities.
- De leerstijlen van Kolb.
- Herkennen van signalen van het lichaam in relatie tot coaching.
- Kennis van de verschillende manieren van leren.
Dag 2 Communicatie en gesprekstechnieken
- Positionering als Pedagogisch Coach
- Actief luisteren
- LSD (Luisteren, Samenvatten en doorvragen)
- Persoonlijke valkuilen
- Mensen stimuleren en motiveren
- In beweging komen
Doel
- Je weet je professioneel op te stellen als Pedagogisch Coach. Je weet hoe je je (pedagogische) kennis het best kan overdragen.
- Je leert hoe je een vertrouwensband kan opbouwen en hoe je deze kan onderhouden.
- Je leert hoe je actief kan luisteren en de vinger te leggen op de daadwerkelijke coachingsbehoeften.
- Je leert in een gesprek luisteren, het gesprek samenvatten en nieuwsgierig zijn (doorvragen).
- Je weet na dit blok hoe je mensen kan motiveren en stimuleren en enthousiast kan maken voor het (pedagogisch) beleid, visie en werkwijze van jouw kinderopvangorganisatie.
Inhoud
Voordat je anderen kunt coachen is het van belang om je positie scherp in beeld te hebben. Hoe verhoud je je ten opzichte van je leidinggevende, je collega’s en het beleid. Wat is jouw rol hierin en welke taken en verantwoordelijkheden draag je. Door hier de juiste balans in te vinden, ben je beter in staat de pedagogisch medewerkers te coachen. In het motiveren van mensen tijdens je coaching, betekent dat de “juiste” dingen zeggen. Of juist iets niet zeggen. Maar ook leer je de kunst van passende vragen stellen.
We behandelen in dit blok onder meer:
- Wat is jouw positie als Pedagogisch Coach ten opzichte van je leidinggevende, je collega’s en het beleid
- Gesprekstechnieken
- LSD
- Kernkwadranten van Ofman
- Activerende gespreksvoering
Dag 3 Coachen vanuit kracht en potentieel
- Oplossingsgericht vragen stellen
- Omgaan met klagers, bezoekers en klanten (oplossingsgericht)
- De kunst van het vragen stellen
- Samen doelen stellen
- GROW model (ervarend leren, reflectie, inzicht kiezen en doen)
- Coachen op de zes ontwikkelingsniveaus (STER methode)
doel:
- Je kan vragen stellen zonder een oplossing aan te dragen. Je doet een beroep op het zelfoplossend vermogen van de pedagogisch medewerkers.
- Je weet hoe je kan omgaan met weerstand en of kritiek. Je kan weerstand zien als een kans.
- Je weet hoe je een coachingsplan moet opstellen naar de coachingsbehoefte van de pedagogisch medewerker.
- Je kan coachen op de zes ontwikkelingsniveaus van de pedagogisch medewerker. Je gebruikt het lichaam, gedrag, emotie, gedachten, zingeving en de omgeving als leidraad in je coaching.
- Je weet je professioneel op te stellen als Pedagogisch Coach. Je weet hoe je je (pedagogische) kennis het best kan overdragen.
- Je weet na dit blok hoe je mensen kan motiveren en stimuleren en enthousiast kan maken voor het (pedagogisch) beleid, visie en werkwijze van jouw kinderopvangorganisatie.
Inhoud
Een goede coach weet de vragen zo te stellen, dat andere aan het denken worden gezet. In dit blok leer je hoe je kan inspelen op de intrinsieke motivatie van de pedagogisch medewerkers. Je leert hoe je kan aansluiten bij de 6 ontwikkelingsniveau’s waardoor je coaching gedegen en steunend is. Je geeft hiermee de ander een groot vertrouwen om iets aan te pakken en kwaliteit te bieden binnen je opvangorganisatie.
Dag 4 Pedagogische kwaliteit
- Streven naar een goede kwaliteit kinderopvang
- Eigen beleidsplan onder de loep
- Het coachen op verschillende pedagogische vlakken
- Pedagogische grondhouding
- Inrichten van een goed voorbereide omgeving
- Op welke pedagogische vlakken kun je coachen (Handelingsgericht & sociaal-emotioneel)
Doel
- Je hebt duidelijk zicht op het pedagogische beleid van jouw organisatie en kan dit vertalen naar pedagogische leerdoelen voor de pedagogisch medewerkers.
- Je kan knelpunten en/of hiaten in de werkzaamheden, kennis en vaardigheden van pedagogisch medewerkers signaleren.
- Je weet de kwaliteit van het functioneren van medewerkers te bewaken of naar een hoger plan te tillen en dit zo nodig te bespreken met de leidinggevende.
- Je bent je bewust van je pedagogische grondhouding en de manier waarop je communiceert met de kinderen (sociaal-emotioneel).
- Je leert een goed voorbereide omgeving in te richten (die kinderen aanzet om zich te ontwikkelen)/ speelhoeken, speelgoed en (knutsel)materialen).
- Je hebt oog voor de zone van de naaste ontwikkeling (je houdt je bewust bezig met wat je kinderen kunt aanbieden om ze een stapje te kunnen laten maken in hun ontwikkeling).
Inhoud
Om anderen te kunnen coachen op pedagogisch handelen conform het pedagogisch beleid van jouw organisatie is het van belang kennis te hebben van het pedagogisch beleid. We behandelen in dit blok onder meer:
- De vier pedagogische pijlers van Riksen-walraven.
- Kritisch kijken naar het eigen pedagogisch beleid.
- Verschillende pedagogische vlakken waarop je kan coachen.
- Zes interactievaardigheden.
- Observeren en analyseren van huidige knelpunten in de werkzaamheden, kennis en vaardigheden van de pedagogische medewerkers.
Dag 5 Coachen met passie
- Ontwikkelingsgericht feedback geven
- Eigen ontwikkeling als coach
- Inspireren (Wat inspireert jou?)
- Waar ligt jouw passie
- Authenticiteit inzetten als coach
Doel
- Je integreert de kennis en vaardigheden van blok 1 tot en met 4 in je coachingsstijl.
- Je maakt kijklijsten op maat voor jouw eigen organisatie en pedagogisch medewerkers op basis van de zes interactievaardigheden.
- Je koppelt de effecten van personal coaching en teamcoaching aan de organisatiecontext, zowel op individueel niveau als op team- en organisatieniveau.
- Je hebt inzicht in jouw eigen kracht als Pedagogisch coach en weet die in te zetten in je coaching.
- Je staat stil bij je eigen drijfveren en leert je authenticiteit inzetten.
- Je weet wat jou drijft en kan de ander hierin meenemen.
Inhoud
- Je leert coaching inzetten bij organisatieverandering en in het omgaan met complexe problematiek.
- Je doorloopt de ervaringscirkel en ervaart zo wanneer je in of uit contact bent met jezelf of de coachee.
- Je zet de puntjes op de ‘i’ in je leerproces als coach.
- Je leert omgaan met weerstanden, regressief gedrag, onzekerheden en verschillen in coaching.
- Je gaat aan de slag met associatieve technieken en leert coachen vanuit het onbewuste.
- Je plaatst zingevingvraagstukken voor gecoachte, teams en organisatie in een breder perspectief.
- Je onderzoekt jouw rol als coach in aansluiting op nieuwe ontwikkelingen in de kinderopvang en gezinnen.
Dag 6 Transfer naar de werksituatie
- Nieuw gedrag eigen maken (Grow Model)
- Resultaatgericht inoefenen van nieuw gedrag
- Presenteren
- Ontwikkelingsgericht feedback geven
- Transfer naar de werksituatie
- Plan van aanpak
Doel
- Je maakt leerdoelen voor korte en lange termijn in je werksituatie als Pedagogisch Coach.
- Je kan je groepsgenoten van de opleiding coachen op hun ontwikkelingsdoelen.
- Je kan een presentatie geven aan de groep over jouw leerproces. Dit doe je aan de hand van de geleerde presentatietechnieken.
Inhoud
Om het leereffect te verankeren leer je hoe je nieuwe gewoontes eigen kunt maken en anderen hierbij kan coachen.
- Je leert om leerdoelen concreet te maken.
- Je leert hoe je nieuw gedrag kunt integreren.
- Je past de geleerde vaardigheden toe in de werksituatie.
- Je onderzoekt jouw rol als coach in aansluiting op nieuwe ontwikkelingen in de kinderopvang en gezinnen.
Praktische informatie
Data 2023
Optie 1: Donderdag: 7, 21 september, 5, 19 oktober, 2 en 16 november 2023
Plaats: Zonnehuis in Bussum
Duur: 6 hele dagen 10.00 -16.00 uur
Trainster: Chan Gademan, Myrthe Maathuis en Karin Bison
Kosten: €1864,50,- Inclusief werkmap, lunch (bij fysieke training) De training is BTW vrijgesteld.
zelf literatuurboek aanschaffen ter waarde van €25,-
Open inschrijving
Schrijf je hier onder in. Heb je eerst nog een vraag? Stel je vraag hier.